Sveriges läkarförbund

Ett fackförbund som organiserar läkare. Förbundet består av ett antal delförbund som de olika läkarna kan ansluta sig till. Cirka 80 % landets läkare tillhör fackförbundet.

Om fackförbundet

Detta fackförbund har över 100 år på nacken, förbundet bildades redan 1903. Sveriges läkarförbund, vanligtvis bara kallat Läkarförbundet, en egentligen en samling med flera delföreningar som har gått samman. Här finns till exempel SYLF, Sveriges Yngre Läkares Förening, samt SLCF, Sveriges Läkarförbunds Chefsförening. Du ansluter dig till de olika delföreningarna beroende på vad du är för typ av läkare.

Du måste antingen vara en läkarstudent, yrkesverksam läkare eller pensionerad läkare för att kunna bli medlem. När du blir medlem så ingår även medlemskap i lokal- och yrkesföreningar. Detta är frivilligt men det är en bra idé att gå med i de föreningar som är relevanta för dig som läkare.

Din medlemsavgift beror på vilka delföreningar du är ansluten till. Östergötlands läkarförening tar till exempel en avgift på 90 kr/mån. Om du även är med i en eller flera lokal- och yrkesföreningar så ökar medlemsavgiften. Studenter, pensionärer, sjukskrivna och så vidare har lägre avgifter. Tänk på att det är obligatoriskt att vara med i Sveriges läkarförbund men däremot så är det frivilligt att vara med i yrkesföreningarna och lokalföreningarna.

Medlemsförmåner

Läkarförbundet erbjuder flera förmåner till sina medlemmar, bland annat:

• Boende – medlemmar får först och främst rabatt hos Hotel With, ett mysigt hotell mitt i Stockholm. Dessutom kan du som medlem hyra fritidslägenhet i olika städer runt om i Spanien.
  • Inkomstförsäkring – om du är med i A-kassan ingår även en inkomstförsäkring för förbundets alla medlemmar. Inkomstförsäkringen är ett komplement till A-kassan som gör det möjligt att få ut en större maximal ersättning vid arbetslöshet.
  • Erbjudanden från banken – Sveriges läkarförbund samarbetar med både SEB och Danske Bank för att kunna erbjuda medlemmarna mer förmånliga lån från banken.
Sveriges läkarförbund
  • Grundat: 1903
  • Centralorganisation: SACO
  • Antal medlemmar: 53 383 (2018)