DIK är ett fackförbund som vänder sig till akademiker som även arbetar inom kultur, information, kommunikation och reklam. Namnet står för dokumentation, information och kultur.
DIK grundades 1972 genom att organisera alla akademiker som arbetar inom kommunikation och kultur. Idag har de över 20 000 medlemmar från ett flertal arbetsplatser, bland annat bibliotek, museer, kommunikationsavdelningar inom olika organisationer och så vidare. Även personer som arbetar med reklam eller renodlad kommunikation, exempelvis copywriters och informatörer, kan ansluta sig till fackförbundet.
Det finns många anledningar till att gå med i ett fackförbund. Först och främst får du hjälp på arbetsplatsen, inte bara genom att facket jobbar för att ge dig och dina medarbetare bättre arbetsvillkor utan även om något skulle hända dig personligen. Facket stöttar dig om du till exempel skulle hamna i en tvist med arbetsgivaren.
Medlemsavgiften för DIK baseras på flera faktorer, varav de främsta är din inkomstnivå och din sysselsättning. Den ordinarie avgiften ligger på 279 kr/mån för personer som tjänar 20 000 kr/mån eller mer. Tjänar du under denna nivå betalar du 191 kr/mån. Det finns flera undantag, exempelvis för egenföretagare, studenter, doktorander och nyexaminerade. Tillhör du ett undantagsfall betalar du i regel en reducerad medlemsavgift.
DIK har en hel del att erbjuda sina medlemmar utöver den hjälp du får om något skulle hända dig på arbetsplatsen. Några av förmånerna är: